مقاله1728 :امام زمان(عج) وارث پیامبران
مقاله1728 :امام زمان(عج) وارث پیامبران
خداوند در آیه 105 سوره انبیاء میفرماید: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.
بر اساس این وعده قرآن، زمین به عنوان قرارگاه خلیفه الهی، در نهایت در اختیار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت. این بندگان صالح در اصطلاح قرآن، دو مصداق عام و خاص دارد. مصداق خاص آن، همان کسانی هستند که خداوند از آنان گاه به «عالین» یاد کرده و دسترسی ابلیس به مقام آنان را غیرممکن شمرده است(ص، آیه 75) و گاه دیگر از آنان به عنوان «مخلصین» و کسانی معرفی میکند که ابلیس هیچگونه راهی برای سلطه بر آنان ندارد تا آنها را فریب دهد(حجر، آیات 39 و 40)؛ زیرا خداوند آنان را خالص گردانیده و در مقام برتر و عالی قرار داده است. اینان را خداوند براساس آیه 33 سوره احزاب از هر گونه پلیدی پاک گردانیده و در مقام عصمت قرار داده است.
مصداق عام آن نیز پیامبران صالح الهی هستند که خداوند در آیاتی از جمله آیات 39 و 46 سوره آل عمران و 85 سوره انعام و مانند آنها از آنان یاد کرده است.
امام زمان(ع) براساس آیه 105 سوره انبیاء و روایات تفسیری، وارث پیامبران است و به عنوان مصداق کامل بندگان صالح، زمین را به ارث میبرد.
البته معلوم است که ارث بردن زمانی معنا پیدا میکند که نوعی مناسخت و هم سنخ بودن میان آن کسی که ارث میگذارد با آن کسی که ارث میبرد، باشد همان طوری که میان پدر و فرزند این سنخیت وجود دارد. البته وقتی طبقه اول ارث هستند نوبت به طبقه دوم و سوم نمیرسد. پس وقتی کسی آنچنان سنخیت با پیامبران دارد که دیگر جا برای دیگری نمیرسد، او تنها کسی است که از پیامبران ارث میبرد.
در زیارت وارث این مطلب برای امام حسین(ع) اثبات شده است؛ البته این به معنای اختصاص نیست و همه امامان (ع) این گونه هستند، ولی به دلایلی در امام حسین(ع) این معنا روشنتر است؛ زیرا همه خصوصیات و ویژگیها و مسئولیتهای پیامبران در امام حسین(ع) نمود بیشتر و روشنتری یافته است؛ چرا که هدف و فلسفه بعثت براساس آیه 25 سوره حدید، قیام برای عدالت بود که امام نیز این گونه قیام کرده است.
فرزند ایشان حضرت مهدی(عج) نیز با همین فلسفه حسینی قیام میکند و بر آن است تا عدالت را در تمام جهان حاکم کند؛ هرچند در زمان امام حسین(ع) مردم همراهی در قیام نکردند و آن قیام (در ظاهر)با شکست مواجه شد، ولی در آخر الزمان چون این همراهی با قیام تودههای مردم خسته از ظلم و ستم پدید میآید، قیام امام مهدی(ع) این مصلح کل موفقیت آمیز خواهد بود. این گونه است که در آخر زمان حقیقت آیات 25 سوره حدید و 55 سوره نور و آیه 105 سوره انبیاء ظهور مییابد و مردم مستضعف علیه مستکبران قیام میکنند و خواهان عدالت میشوند.